tisdag 4 januari 2011

Moskéer i Europa (1)




Saudiska religiösa organisationer är största stödet för fundamentalist terrorister och saudiska regering försöker inte med riktiga lösningar om detta, säger USA utrikesminister Hillary Clinton enligt Wikileaks dokument. I den 30 december 2009 skriver hon att Saudiarabien fortfarande är viktigaste inkomstkällan för, Alghaede, Al- Taybeh nät, Hamas och mm, insamlas millioner dollar vid islamiska ceremonier särskilt i Ramadan och Haj. Hon begär förebyggande åtgärder mot det trots att andra länder vid persiska vinken har värre tillfälle.
Med hänsyn till samtida politiska upplevelser har islam fungerat mer som en politisk ideologi än religion. I dokumentet beskriver Hillary Clinton att i Kuwait och Emirat inte är förbuden att skänka pengar till terrorister, begär hon snabba återgärder mot dessa enligt Wikileaks.

I Hisingen fick man mark och tillstånd för en moské, som nu är nästan klar, fick de tio millioner dollars bidrag av Saudiarabien för projektet enligt moskés ansvariga (de får mer pengar om det behövs). Säkert måste frireligion respekteras som en del av MR, men problemet är att islam i stort sätt idag fungerar som en rörelse för politiska och ekonomiska syften av fundamentalister. I det här dramatiska förloppet utnyttjar de av trogna folk som inte kunde integreras eller misslyckades i nytt samhälle och demokrati, stödjas dessa faktorer av starka ekonomiska tillgångar som erbjudes på olika sätt av fundamentalister för att genomföra deras planer.

Tydligt känner man att det har växt en islamisk rörelse att bygga fler moskéer och göra investeringar i västra länder som startades och supporters av fundamentalister och denna rörelse är en stor del av deras planer för att utveckla sig i kvantitet och kvalitet. Iran och arabiska länder (och Pakistan) som fungerar som två motpoler är den rörelsen källor. De har olika beteende och mål för att genomföra sina gärningar, och deras gemensamma är att bevara sina traditionella makter i moderntiden. Men deras ideologi är för gammal för att orka anpassa sig i världens förändringar och i den här fasen får inte titta på islams värld som en enhet och det blir mycket komplicerad, till exempel, i arab världen mest av makthavare vill gärna göra moderna reformer men mollor har stark inflytande på folk, då de vågar inte att bortse sharialagarna fastän en stor majoritet i Iran inte vill ha en religiös regering trotts att landet helt styrs av mollor och islams lagar. I Iran och arabländer fungerar islam och fundamentalismen på olika sätt som får beskrivas i sin respektive artikel (det går inte bara kommenteras vid shia och sony muslim heller). Men i fortsättningen pekas på vissa fall om dessa skillnader.